image/svg+xml

Biografie - The Craters - Oldenzaal

Verhaal

Biografie - The Craters - Oldenzaal

Plaatje bij verhaal: nl-esoktoldfo00022.jpg

Reeds als jongetje, uit de Monnikstraat in Oldenzaal, was Hans Sullewsky op 8-jarige leeftijd totaal bezeten van de gitaar. Een gitaar was echter in die jaren een duur bezit. Dus Hans kreeg eerst een ukelele van zijn vader. Hij heeft zich een jaar lang suf geoefend op die vier plastic snaren. Als beloning kreeg hij na dat jaar toch een echte gitaar van zijn vader. Geïnspireerd door de Tielman Brothers en ook de Oldenzaalse Josef Brothers begon hij met Bijo Geertsen instrumentals te spelen van The Shadows, The Ventures en The Spotnicks. Waarbij vooral de act met de sologitaar in de nek werd afgekeken van de Tielman Brothers.

Ze oefenden in het paradijsje, een catechisatie gebouwtje van de hervormde kerk aan de Paradijsstraat. De meeste leuke gebouwtjes in Oldenzaal zijn afgebroken in de jaren 70 en 80. Deze dus ook. Ze noemden zich The Black Devils. Zoals gezegd, instrumenten waren duur dus toen Bernard Schutte en Alex Sanderman zich bij de Band aansloten was dat dan ook met wasbord en theekist bas. De eerste optredens waren toen nog met een halfzacht repertoire van Jazz- en Skiffle–achtige nummers. Gaandeweg werd steeds meer Mersey Beat gespeeld, die door de opkomst van de zeezenders als Radio London, Veronica en Caroline enorm populair werd bij de jeugd. Toen in de danszalen van Oldenzaal alleen nog maar Duits en Nederlandstalige muziek gespeeld werd, brachten The Craters reeds de nieuwe “Beat” muziek van The Beatles, Gerry and the Pacemakers, Billy J Kramer en de immens populaire Dave Clark Five.  
Hans en Alex

Dus werd het tijd voor echte elektrische instrumenten. Alex Sanderman, die eigenlijk klarinettist was bij de Harmonie Semper Crescendo, maar verrassend snel bas leerde spelen kocht een Egmond Basgitaar en Bernard Schutte schaftte zich, weliswaar samengesteld, een echt Drumstel aan en toen Harry Tulp met zijn Hofner gitaar Bijo Geertsen kwam vervangen als slaggitarist kon het echte werk beginnen. Harry was nog maar 15 jaar en de overige leden hebben, als ware het om de hand van de bruid, officieel toestemming aan zijn moeder gevraagd om lid van The Craters te worden. Het repertoire werd verder uitgebreid niet alleen Mersey Beat maar ook Amerikaanse hits van Elvis, Little Richard, Fats Domino, Gene Vincent, Johnny and The Hurricanes etc.

Het echte werk begon voor The Craters in Duitsland. Willy Schwenken van Konzertburo Schwenken uit Coesfeld werd vanaf eind 1963 hun kersverse manager en vanaf dat moment was het alle weekenden spelen geblazen in Stadthallen, Zentralhallen,Konzerthallen, Kursalen en Blumenhallen. Veel uiteraard in Westfalen: Paderborn; Hamm; Ahlen; Coesfeld; Nordhorn; Bad Bentheim; Bielefeld; Osnabrück. Met Roadie Simon Schutte in het busje van Schwenken op pad. Iedere week was er wel ergens in Westfalen een recensie te lezen: “Die Craters bringen heißer Twist” “Beifallsturme für die Craters” “Auch Stehplätze waren ausverkauft“.  

Harry Tulp, Hans Sullewsky,
Alex Sanderman en Bernard Schutte.
  De Band werd redelijk populair en tienermeisjes smolten als Bernard Schutte “put your sweet lips a little closer to the phone” zong. Onze Oldenzaalse Jim Reeves had succes bij de vrouwtjes. Maar niet alleen Bernard was populair want vaak werden er speciale “Autogrammen” pauzes ingelast, waarbij alle leden van de Band soms een half uur bezig waren met het uitdelen van handtekeningen. Slapen deden ze in shabby hotelletjes soms voor 5 mark per nacht. Kartoffelsalat en bratwurst was het gangbare diner voor de heren. Twee jaren toeren door Duitsland met als memorabel optreden een voorprogramma van de Hep Stars uit Zweden (met Benny Andersson van ABBA als toetsenist) zorgden ervoor dat The Craters eigenlijk weinig in Oldenzaal en Twente hebben gespeeld. In Oldenzaal werd nog wel bij de Ster en St Josef Gebouw gespeeld; in Enschede bij Irene (met Sandra Remer) en natuurlijk bij de Rootie Tootie in Hengelo. In 1964 hebben ze in een middag een EP opgenomen in Bad Essen met de nummers Be-Bop-A-Lula (Gene Vincent) I’m Walking (Fats Domino) en de Zuiderzee Beat (compositie van Hans Sullewsky). De Zuiderzee beat bleef de “herkenningsmelodie” waarmee The Craters ieder optreden begonnen.

Gaandeweg 1964 verdween het elan bij de groep. Bernard Schutte werd militair, Alex Sanderman ging varen en Harry Tulp had zijn hart meer bij Folk en Country en richtte in 1964 samen met Simon Schutte The Silly Skiffle Group op.

Hans Sullewski is met Johnny Hilgenberg (drums) Chris Jan Wijkers (Basgitaar) en Cees de Bert(gitaar) nog verder gegaan met de Craters. Echter in 1965 toen de meeste popgroepen in Twente nog moesten beginnen hielden the Craters op te bestaan. 

Bandleden door de jaren heen. 

 
Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom.  Mail naar    info@poparchieftwente.nl
 

Auteur:Fons ter Keurs (Poparchief Twente)
Trefwoorden:Popmuziek Oldenzaal, Popmuziek Twente, Popmuziek, Oldenzaal
Personen:Hans Sullewsky, Bijo Geertsen, Bernard Schutte, Alex Sanderman, Harry Tulp, Johnny Hilgenberg, Chris Jan Wijkers, Cees De Bert
Locatie:Oldenzaal

Reacties

Hallo Jan , leuk dat je reageert. Ik herkende je op een foto met The Spiders.Het contact met Henny Verbeek is lang geleden verloren gegaan.Hierbij mij email-adres om met elkaar in contact te komen. Ik zit niet op Facebook. In afwachting van jouw email. Groeten Hans
Algemeen door anoniem op 04 Oct 2017 om 14:13:09

hans , a.u.b. melden (en breng Henny verbeek ook mee)
Algemeen door anoniem op 29 Sep 2017 om 19:49:06

Hallo Hans, IK zou graag contact met jou willen hebben over het optreden van jullie samen met de Hep Stars. Wil je contact met mij opnemen? Alvast heel hartelijk bedankt.
Algemeen door Bé Annen op 20 Aug 2019 om 17:59:46

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.