Geplaatst door: 
Verhaal

Biografie - The Batmen - Enschede

Auteur: 
Dick Dijkstra

In Enschede noord aan de Reggestraat waren Arie Kuilder, Joop Smit en Henk Ronhaar voorjaar 1966 bezig een band op te richten om mee te doen met de beatbandjes die destijds als paddenstoelen uit de grond kwamen in Enschede. Ze zochten nog een basgitarist en sologitarist. Deze werden gevonden in Jaap Fransen en Dick Dijkstra. Beide waren afkomstig uit de beatband IK die een korte periode kende in Enschede. Hun zanger Carel Swagerman werd ontdekt door de Move, later First Move, op een snikhete avond in het Stevenfenne speeltuingebouwtje en hiermede kwam een einde aan de band IK. Arie Kuilder, Henk Ronhaar en Joop Smit kregen hier lucht van en vroegen Jaap Fransen en Dick Dijkstra om zich bij hen te voegen.

Het huis van de familie Ronhaar aan de Reggestraat was een instuif voor The Batmen. Hier werd naar muziek geluisterd, akkoorden en stemmen uitgeprobeerd. Er werd flink geoefend. Het eerste nummer was “you won’t see me” van de Beatles. Henk Ronhaar was qua akkoordenkennis en  techniek al heel wat verder op de gitaar en dit zorgde ervoor dat de nieuwkomers Jaap Fransen en Dick Dijkstra in korte tijd werden bijgespijkerd. Zo ging dat in die tijd, je leerde van elkaar. De stemmen pasten goed bij elkaar voor close harmony. Joop Smit de drummer bezat een mooie kopstem had een uitstekend gehoor en kon goed uitleggen wie wat moest zingen. In een klein jaar tijd werd een flink aantal van toen bekende nummers ingestudeerd van The Kinks, The Hollies, The Seachers en The Beatles. Kortom songs die iedereen kende en aansloegen. Er werd veel gelachen. Arie en Joop hadden een geweldige droge humor. Het nummer “under the boardwalk” werd algauw “onder de broadworst”. Henk Ronhaar en zijn broers waren technische jongens. Ze bezaten o.a. een geheime zender, maar bouwden ook hun eigen gitaarversterkers. De voorkant werd voorzien van het alom bekende Vox doek met het logo Max erop, gemaakt door graficus en gitarist Beppie Kamphuis . Ze waren niet van echt te onderscheiden. Jaap Fransen z’n basversterker werd opgevoerd en uitgebreid met twee goede speakers. Een zangversterker met echo werd overgenomen van Theo Overmeer, toetsenist van de Harlands. Van dit beroepsorkest zijn toentertijd twee leden verongelukt. De zanginstallatie werd uitgebreid met twee eigenbouw zangzuilen. Een drie tal Sennheiser microfoons werd overgenomen van café Reinders aan de Schuringsweg. Het drumstel van Joop Smit werd op afbetaling voorgefinancierd door de vader van Dick Dijkstra. Jaap speelde op een Framus basgitaar, Henk op een Eko gitaar en Dick op een Davoli gitaar met stalen hals. Joop drumde op een Tromsa drumstel en Arie was The leadzanger inclusief tamboerijn. Ook werd er soms nog apparatuur bij gehuurd o.a. van Arend Assink. De verdiensten gingen in dat geval bijna op aan de huur, maar dat deerde niemand. De muziek was een geweldig mooi tijdverdrijf en uitlaatklep voor vele jongeren in die tijd. “Je kon gaan figuurzagen of dammen bij een speeltuinvereniging of muziek maken. Beatmuziek dat was het!”

Het eerste optreden was op een instuifavond van de speeltuinvereniging Voortsweg en Omstreken, waar later ook werd geoefend. Een volgend optreden bij Reinders aan de Schuringsweg viel in het water vanwege een defect aan de zanginstallatie die ter plekke niet te verhelpen was. De jongens hebben de boel vrolijk ingepakt en zijn gaan stappen naar Beat Town, destijds een beatclub gevestigd in de voetbalkantine van de Tubanters, de zaal in het donker achterlatend tot ergernis van het publiek en de zaalhouder. Van enig schuldgevoel hadden de jonge Batmen’s nog geen notie. The Batmen heeft een korte succesvolle tijd gekend met optredens in de toen bekende locaties in Enschede. Een paar keer mogen ze optreden als voorprogramma van The Buffoons zondagsmiddags bij dancing Modern aan de Parkweg te Enschede. Het goede contact met de band The Move resulteerde in een gezamenlijk optreden in een van de bijzalen van schouwburg Irene voorafgegaan met posters in de stad. Er komt zelf een aanbieding van John F.Tibbe, de manager van The Move, om ook voor Batmen de zaken te regelen. Na een eerste ja, wijzen de jongens het toch af vanwege de te verwachten kosten. Toen drummer Joop Smit werd opgeroepen voor zijn militaire dienstplicht en het echte grote succes uitbleef werd besloten met de band te stoppen.

Omdat er geen kopers kwamen voor de installatie en de instuif aan de Reggestraat bleef doorgaan, werd besloten een nieuwe poging te wagen met als drummer de 14 jarige Gérard Hoebe, zoon van drummer Gérard Hoebe senior , bekend van het nummer “het gef allemaol niks, want wie hoalt van mekaar.” Henk nam nu de solo gitaar voor zijn rekening en Dick de slaggitaar. Er wordt weer flink geoefend met nieuwe nummers o.a. "Waterloo Sunset" van The Kinks. Echter een optreden zou er niet meer van komen. De opleving is maar van korte duur. Zowel Arie Kuilder als Dick Dijkstra wilden stoppen om aan hun toekomst te denken, Arie had al serieuze verkering en dacht aan een baan, Dick aan een avondstudie.

“Tante Mimi van John Lennon , die hem opvoedde, zei eens tegen John: ”met gitaar spelen kun je geen brood verdienen”. En met die gedachte kwam er een einde aan The Batmen. De herinnering blijft aan een mooie tijd in de sixties. 

Verantwoording
Auteur is Dick Dijkstra, voormalig bandlid van o.a. “The Batmen”

Reacties